Rozdział I
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Towarzystwo Farmakologiczne i zwane jest w dalszej części statutu Towarzystwem.
§ 2.
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą miasto stołeczne Warszawa.
§ 3.
Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 4.
- Towarzystwo może powoływać Oddziały, podlegające legalizacji przez właściwą terenowo władzę administracji państwowej,
- Do prowadzenia działalności Towarzystwo może powoływać Sekcje oraz Komisje działające wg odrębnych regulaminów zatwierdzonych przez Zarząd Główny.
§ 5.
Towarzystwo, może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym lub podobnym profilu działania.
§ 6.
- Towarzystwo używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku „Polskie Towarzystwo Farmakologiczne” i z napisem pośrodku „Zarząd Główny” oraz pieczęci podłużnej z napisem „Polskie Towarzystwo Farmakologiczne Zarząd Główny”, Oddziały Towarzystwa posługują się pieczęcią podłużną z napisem „Polskie Towarzystwo Farmakologiczne Oddział w ………….. „. Sekcje posługują się pieczęcią podłużną z napisem „Polskie Towarzystwo Farmakologiczne Sekcja…………”,
- Towarzystwo może posiadać odznakę członkowską na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów,
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 7.
Celem Towarzystwa jest:
- Organizowanie i popieranie wszelkich czynności zmierzających do rozwoju badań i prac naukowych w zakresie farmakologii doświadczalnej i klinicznej oraz toksykologii; zrzeszenie osób pracujących w tych dziedzinach i upowszechnianie osiągnięć naukowych odpowiednich gałęzi nauki,
- Reprezentowanie polskiej farmakologii w kraju i za granicą.
§ 8.
Towarzystwo realizuje swoje cele przez:
1) organizowanie posiedzeń naukowych oraz zjazdów, sympozjów, konferencji lub kongresów naukowych,
2) organizowanie publicznych odczytów i wykładów oraz innych form upowszechnienia nauki,
3) ścisłą współpracę z innymi instytucjami naukowymi w kraju i za granicą,
4) prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie farmakologii , toksykologii i nauk pokrewnych,
5) opiniowanie stanu i potrzeb farmakologii i toksykologii,
6) przyznawanie nagród za badania naukowe z zakresu farmakologii i toksykologii,
7) powoływanie komisji do wykonywania poszczególnych zadań,
8) prowadzenie doradztwa naukowego i konsultacji,
9) wypowiadanie się w sprawach publicznych dotyczących obszaru swojego działania
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1) zwyczajnych
2) wspierających
3) honorowych
§ 10.
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każda osoba, która posiada uznany w jej kraju dyplom ukończenia wyższych studiów i legitymuje się dorobkiem naukowym w farmakologii, toksykologii lub naukach pokrewnych.
- Osoba pragnąca zostać członkiem zwyczajnym Towarzystwa składa podanie z poparciem 2 członków zwyczajnych do Zarządu Głównego za pośrednictwem terenowo właściwego Oddziału, załączając informacje o ukończonych studiach wyższych, stopniach naukowych oraz o swych pracach naukowych. Osoba zamieszkała poza Polską składa wniosek bezpośrednio do Zarządu Głównego.
- O przyjęciu w poczet członków zwyczajnych Towarzystwa decyduje zwykłą większością głosów Zarząd Główny.
§ 11.
Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo do:
1) czynnego i biernego udziału w wyborach do władz Towarzystwa,
2) czynnego udziału w posiedzeniach, zjazdach, sympozjach, konferencjach i kongresach naukowych, organizowanych przez Towarzystwo zgodnie z regulaminami uchwalonymi przez Zarząd Główny,
3) zapoznania się ze sprawozdaniami z posiedzeń i czynności Zarządu Głównego, Zarządów Oddziałów i Sekcji Towarzystwa,
4) noszenia odznaki organizacyjnej
§ 12.
Członkiem wspierającym Towarzystwa może być osoba prawna lub fizyczna zainteresowana merytoryczną działalnością Towarzystwa, która zadeklaruje poparcie finansowe na rzecz Towarzystwa i zostanie przyjęta na podstawie pisemnej deklaracji uchwałą Zarządu Głównego.
§ 13.
- Członkostwo honorowe nadaje na wniosek Zarządu Głównego Walny Zjazd Delegatów członkom Towarzystwa, a także innym osobom z kraju i zagranicy, które wyróżniły się wybitnymi osiągnięciami naukowymi, przyczyniającymi się do rozwoju farmakologii i toksykologii lub nauk pokrewnych.
- Członek honorowy Towarzystwa posiada wszelkie uprawnienia członka zwyczajnego i jest zwolniony od obowiązku płacenia składek członkowskich.
- Członkostwa honorowego pozbawia Walny Zjazd Delegatów na wniosek Zarządu Głównego.
§ 14.
Członek zwyczajny Towarzystwa zobowiązany jest do:
1) przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
2) aktywnego udziału w realizacji celów statutowych Towarzystwa,
3) przestrzegania norm współżycia społecznego i etyki zawodowej,
4) regularnego opłacania składek członkowskich.
§ 15.
Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
1) dobrowolnego wystąpienia członka Towarzystwa, zgłoszonego na piśmie do Zarządu Głównego za pośrednictwem Zarządu Oddziału,
2) skreślenia przez Zarząd Główny na wniosek Zarządu Oddziału z powodu długotrwałej, nie usprawiedliwionej przerwy w działalności statutowej Towarzystwa lub zalegania z opłatą składek członkowskich za okres ponad 3 lata, pomimo trzykrotnego monitu,
3) wykluczenia prawomocnym orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego , w szczególności w wypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych i honorowych.
§ 16.
Członkowi Towarzystwa skreślonemu przez Zarząd Główny zgodnie z § 15, p.2 przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zjazdu Delegatów Towarzystwa, którego uchwała jest ostateczna.
§ 17.
Członkostwo członka wspierającego Towarzystwa ustaje na skutek:
1) dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu,
2) skreślenia na podstawie uchwały Zarządu Głównego .
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
§ 18.
- Władzami Towarzystwa są : 1) Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa, 2) Zarząd Główny Towarzystwa, 3) Główna Komisja Rewizyjna, 4) Sąd Koleżeński.
- Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa trzy lata.
- Wybór wszystkich władz Towarzystwa odbywa się w głosowaniu tajnym .
- Kadencja wszystkich władz Towarzystwa i Oddziałów rozpoczyna się i kończy w dniu
Walnego Zjazdu Delegatów.
§ 19.
Uchwały władz Towarzystwa i Oddziału są podejmowane i wybory władz są dokonywane zwykłą większością głosów przy obecności przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego oraz w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania , w drugim terminie niezależnie od liczby obecnych. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania. Wyjątek stanowią uchwały omówione w § 56.
§ 20.
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walny Zjazd Delegatów.
- Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa może być zwyczajny lub nadzwyczajny
- Zwyczajny Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa zwoływany jest przez Zarząd Główny co trzy lata w związku z upływem kadencji Zarządu Głównego.
§ 21.
Do kompetencji Walnego Zjazdu Delegatów Towarzystwa należy:
1) uchwalenie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej,
2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
3) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
4) wybór przewodniczącego i pozostałych członków Prezydium Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
5) uchwalanie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu Głównego,
6) uchwalanie wysokości składek członkowskich, z możliwością okresowego przekazania tego uprawnienia Zarządowi Głównemu,
7) podejmowanie uchwał o zmianie statutu,
8) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu się Towarzystwa,
9) wybór w głosowaniu jawnym przewodniczącego i sekretarza Walnego Zjazdu Delegatów, którzy sporządzają i podpisują protokół Walnego Zjazdu Delegatów,
§ 22.
Ustępujący członkowie Zarządu Głównego Towarzystwa, Zarządu Oddziału i Sekcji Komisji Rewizyjnych i Sądu Koleżeńskiego mogą być wybierani ponownie, z wyjątkiem przewodniczącego Zarządu Głównego i przewodniczącego Zarządu Oddziału którzy mogą być wybrani jedynie na dwie kolejne kadencje.
§ 23.
- W Walnym Zjeździe Delegatów Towarzystwa z głosem stanowiącym biorą udział delegaci oddziałów wybrani na Walnych Zgromadzeniach Oddziałów wg klucza liczbowego ustalonego każdorazowo przez Zarząd Główny.
- Członkowie ustępującego Zarządu Głównego – jeśli nie zostali wybrani delegatami – biorą udział w Walnym Zjeździe Delegatów Towarzystwa z głosem doradczym.
- W Walnym Zjeździe Delegatów Towarzystwa z głosem doradczy biorą udział goście zaproszeni przez Zarząd Główny.
§ 24.
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zjazdu Delegatów Towarzystwa, Zarząd Główny zawiadamia delegatów co najmniej 21 dni przed terminem Zjazdu.
§ 25.
- Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa może być zwołany z inicjatywy Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej lub na pisemny wniosek jednej dziesiątej ogółu członków Towarzystwa.
- Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa jest zwoływany przez Zarząd Główny w terminie sześciu tygodni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których został zwołany.
- W nadzwyczajnym Zjeździe Delegatów Towarzystwa biorą udział delegaci wybrani na ostatni zwyczajny Walny Zjazd Towarzystwa.
§ 26.
- Zarząd Główny składa się z 9 członków Prezydium , wybranych przez Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa, przewodniczących wszystkich Oddziałów Towarzystwa oraz przewodniczących wszystkich Sekcji Towarzystwa.
- W skład Prezydium Zarządu Głównego wchodzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący, poprzedni przewodniczący, przewodniczący elekt, sekretarz, skarbnik oraz 3 członków Prezydium Zarządu Głównego.
§ 27.
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
1) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
2) kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu oraz wytycznymi i uchwałami Walnego Zjazdu Delegatów,
3) uchwalanie okresowych planów działalności naukowej i finansowanej oraz budżetu na lata następne,
4) zatwierdzenie bilansu,
5) powoływanie i rozwiązywanie oddziałów terenowych Towarzystwa ,
6) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych stałych i doraźnych i nadzorowanie ich działalności,
7) powoływanie i rozwiązywanie sekcji specjalistycznych w zakresie farmakologii i toksykologii, działających na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zarząd Główny i nadzorowanie ich działalności,
8) występowanie z wnioskami do Walnego Zjazdu Delegatów Towarzystwa o nadawanie lub pozbawienie członkostwa honorowego,
9) podejmowanie uchwał o przystąpieniu do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych,
10) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku ruchomego i nieruchomego Towarzystwa,
11) prowadzenie ewidencji członków Towarzystwa, przyjmowanie nowych członków oraz skreślanie członków,
12) zwoływanie Walnych Zjazdów Delegatów Towarzystwa i opracowywanie programu obrad,
13) przyznawanie nagród za wybitne osiągnięcia naukowe,
14) wybieranie miejsca i terminu Walnych Zjazdów Delegatów, naukowych zjazdów, sympozjów, konferencji i kongresów oraz powoływanie komitetów organizacyjnych i komitetów programowych,
15) inicjowanie i popieranie wszelkich form działalności statutowej Towarzystwa,
16) przedstawianie Walnemu Zjazdowi Delegatów Towarzystwa kandydatów na przewodniczącego i członków Prezydium Zarządu Głównego, członków Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
§ 28.
- Uchwały Zarządu Głównego zapadają większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków w tym przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
- Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby lecz nie rzadziej niż raz na pół roku.
- Na pisemne żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej lub co najmniej 10 członków Zarządu Głównego, zawierające projekt porządku obrad, przewodniczący Towarzystwa lub zastępujący go wiceprzewodniczący winien zwołać zebranie Zarządu Głównego w terminie najpóźniej 14 dni.
§ 29
Zarząd Główny może upoważnić Prezydium Zarządu Głównego do pełnienia w razie potrzeby niektórych jego obowiązków wymienionych w § 27. Zarząd Główny ma prawo zapraszania na swe zebrania z głosem doradczym osób, których obecność uzna za potrzebną. Protokoły zebrań Zarządu Głównego oraz Prezydium Zarządu Głównego podpisują przewodniczący i sekretarz zebrania.
§ 30.
Przewodniczący Zarządu Głównego a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący lub inny członek Prezydium Zarządu Głównego wyznaczony przez niego, wykonuje swoje obowiązki zgodnie z opracowanym i zatwierdzonym przez Zarząd Główny regulaminem.
§ 31.
Sekretarz oraz skarbnik Zarządu Głównego wykonują swoje obowiązki zgodnie z regulaminami opracowanymi i zatwierdzonymi przez Zarząd Główny .
§ 32.
- Prezydium Zarządu Głównego kieruje działalnością Towarzystwa pomiędzy posiedzeniami Zarządu Głównego zgodnie z postanowieniami Zarządu Głównego.
- Uchwały Prezydium Zarządu głównego zapadają większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Prezydium, w tym przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, a w przypadku równej liczby głosów decyduje głos prowadzącego posiedzenie.
- Posiedzenia Prezydium Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku.
§ 33.
- Główna Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i 2 zastępców.
2.Główna Komisja Rewizyjna wybiera spośród członków przewodniczącego jego zastępcę i sekretarza.
3.Główna Komisja Rewizyjna działa w składzie 3 osób. W razie nieobecności członka zastępuje go jeden z zastępców członka zaproszony przez przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej.
§ 34.
- Do kompetencji Głównej Komisji Rewizyjnej należy: 1) przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej pod względem celowości, oszczędności i legalności, 2) złożenie na Walnym Zjeździe Delegatów Towarzystwa sprawozdań ze swej działalności i wystąpienie z wnioskiem w przedmiocie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu, 3) występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień w tym zakresie, 4) występowanie z wnioskami o zwołanie posiedzenia Zarządu Głównego bądź w przypadku szczególnej wagi Nadzwyczajnego Walnego Zjazdu Delegatów Towarzystwa, 5) nadzorowanie działalności Komisji Rewizyjnych Oddziałów Towarzystwa i opracowanie dla nich regulaminów.
- Przewodniczący lub w jego zastępstwie członek Głównej Komisji Rewizyjnej ma prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu Głównego i Prezydium zarządu Głównego z głosem doradczym.
§ 35.
- Sąd Koleżeński składa się z 3 członków i 2 zastępców.
2.Sąd Koleżeński wybiera spośród członków przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
- Sąd Koleżeński działa w składzie 3 członków. W razie nieobecności członka zastępuje go zastępca członka zaproszony przez przewodniczącego Sądu Koleżeńskiego.
§ 36.
- Sąd Koleżeński powołany jest do rozstrzygania sporów pomiędzy członkami, wynikłych w obrębie Towarzystwa oraz do wydawania orzeczeń, o których jest mowa w §15 p. 3.
- Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego przysługuje odwołanie do Walnego Zjazdu Delegatów Towarzystwa.
- Zasady i tryb postępowania Sądu Koleżeńskiego określa regulamin uchwalony przez Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa.
- Sąd Koleżeński ma prawo wymierzać kary:
1) upomnienia,
2) nagany,
3) zawieszenia w prawach członkowskich na okres 2 lat,
4) wykluczenia z Towarzystwa.
Rozdział V
Oddziały terenowe Towarzystwa
§ 37.
- Oddziały terenowe powstają na podstawie uchwały Zarządu Głównego w miejscowości, w której zamieszkuje lub pracuje co najmniej 10 członków Towarzystwa,
- Teren działalności Oddziału i miejsce siedziby ustala Zarząd Główny zgodnie z podziałem administracyjnym kraju
§ 38.
Władzami Oddziału są:
1) Walne Zgromadzenie Oddziału,
2) Zarząd Oddziału,
3) Komisja Rewizyjna Oddziału.
§ 39.
- Najwyższą władzą Oddziału jest Walne Zgromadzenie Oddziału zwoływane przez Zarząd Oddziału,
- Walne Zgromadzenie Oddziału może być zwyczajne lub nadzwyczajne,
§ 40.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Oddziału zwoływane jest przez Zarząd Oddziału co trzy lata w związku z upływem kadencji Zarządu Oddziału , najpóźniej do 4 tygodni przed Walnym Zjazdem Delegatów Towarzystwa,
- O terminie , miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Oddziału, Zarząd Oddziału zawiadamia członków co najmniej 14 dni wcześniej.
§ 41.
Do obowiązków Walnego Zgromadzenia Oddziału należy:
1) uchwalenie kierunków działalności merytorycznej i finansowej Oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami Walnego Zjazdu Delegatów Towarzystwa oraz zarządu Głównego,
2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,
3) ustalenie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału,
4) ewentualne zgłoszenie dodatkowych kandydatów do Zarządu Oddziału w liczbie nie przekraczającej połowy członków Zarządu Oddziału,
5) wybór w głosowaniu tajnym przewodniczącego i członków Zarządu Oddziału oraz Komisji Rewizyjnej Oddziału,
6) wybór delegatów na Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa według klucza ustalonego przez Zarząd Główny.
7) wybór w głosowaniu jawnym przewodniczącego i sekretarza Walnego Zgromadzenia Oddziału, którzy sporządzają i podpisują protokół Walnego Zgromadzenia Oddziału.
§ 42.
- W Walnym Zgromadzeniu Oddziału z głosem decydującym udział biorą: wszyscy członkowie zwyczajni i honorowi Towarzystwa należący do danego Oddziału.
- W Walnym Zgromadzeniu Oddziału z głosem doradczym biorą udział goście zaproszeni przez Zarząd Oddziału.
§ 43.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Oddziału może być zwołane z inicjatywy Zarządu Głównego, Zarządu Oddziału, na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej, komisji rewizyjnej Oddziału lub 1/3 liczby członków Oddziału.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Oddziału jest zwoływane w terminie 21 dni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 44.
- Zarząd Oddziału składa się z przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza, skarbnika i członków Zarządu.
- Liczbę członków Zarządu Oddziału ustala Walne Zgromadzenie Oddziału.
§ 45.
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
1) reprezentowanie Oddziału na zewnątrz i działanie w jego imieniu na swoim terenie,
2) kierowanie działalnością Oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami władz Towarzystwa,
3) uchwalenie okresowych planów działalności naukowej i finansowej,
4) współdziałanie z Zarządami Oddziałów innych stowarzyszeń naukowych,
5) występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami o przyjmowanie i skreślenie członków zwyczajnych i wspierających Towarzystwa,
6) Zarządzanie majątkiem Towarzystwa w ramach uprawnień przyznanych przez Zarząd Główny,
7) składanie okresowych sprawozdań Zarządowi Głównemu z działalności merytorycznej i finansowej Oddziału,
8) występowanie do Zarządu Głównego za pośrednictwem Komisji Nagród z wnioskami o przyznanie nagród,
9) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Oddziału i opracowanie porządku obrad,
10) przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu Oddziału kandydatów na przewodniczącego i członków do Zarządu Oddziału oraz Komisji Rewizyjnej Oddziału.
§ 46.
Uchwały Zarządu Oddziału podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
§ 47.
- Posiedzenia Zarządu Oddziału odbywają się zgodnie z potrzebami, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
- Posiedzenie Zarządu Oddziału zwołuje i prowadzi przewodniczący lub w jego zastępstwie wiceprzewodniczący.
- Na pisemne żądanie Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, Komisji Rewizyjnej Oddziału lub połowy członków Zarządu Oddziału, przewodniczący lub wiceprzewodniczący Zarządu winien zwołać posiedzenie Zarządu Oddziału najpóźniej w ciągu 7 dni.
§ 48.
Przewodniczący, sekretarz oraz skarbnik Oddziału pełnią swoje obowiązki w oparciu o regulaminy opracowane i zatwierdzone przez Zarząd Główny.
§ 49
Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z przewodniczącego i 2 członków.
§ 50.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej Oddziału należy, przeprowadzana co najmniej raz w roku, kontrola całokształtu działalności Oddziału ze szczególnym uwzględnieniem działalności merytorycznej i finansowo-gospodarczej.
- Komisja Rewizyjna Oddziału ma prawo występowania do Zarządu Oddziału z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli.
- Przewodniczący lub w jego zastępstwie członek Komisji rewizyjnej Oddziału może brać udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.
§ 51.
- Działalność finansowa Oddziału opiera się na dochodach: 1) ze składek członków zwyczajnych i wspierających, 2) z dotacji i darowizn osób prawnych i fizycznych, 3) z dotacji Zarządu Głównego.
- Zarząd Główny może przekazać do 50% składek zebranych w Oddziale na potrzeby związane z działalnością statutową tego oddziału.
Rozdział VI
Majątek i fundusze
§ 52.
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 53.
Na fundusze Towarzystw składają się:
1) składki członkowskie,
2) wpływ z działalności statutowej,
3) dotacje i subwencje.
§ 54.
Uchwała Krajowego Zjazdu Delegatów decyduje o przeznaczeniu majątku Towarzystwa, a w razie braku postanowienia w tej sprawie postępowanie odbywa się zgodnie z art. 38 ustawy: „Prawo o stowarzyszeniach”.
§ 55.
Dla ważności pism dotyczących praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy dwu członków Zarządu Głównego: przewodniczącego albo wiceprzewodniczącego oraz skarbnika albo sekretarza
Rozdział VII
Zmiana statutu i rozwiązywanie się Towarzystwa
§ 56.
Uchwałę o zmianie statutu Towarzystwa podejmuje Zwyczajny lub Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie lub bez względu na liczbę obecnych w terminie drugim
§ 57.
Uchwałę o rozwiązywaniu się Towarzystwa podejmuje Zwyczajny lub Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie lub bez względu na liczbę obecnych w terminie drugim
Aktualizacja Statutu Polskiego Towarzystwa Farmakologicznego: 5 czerwiec 2020 rok